Manekýni

Pavel Hénik,  Nakladatelství Brána  2017


     Mačkáme se v místnosti za plentou se dvěma štendry, na nichž jsou těsně na sebe narvaná ramínka s jednotlivými outfity. Druhý štendr obsluhuje Markéta, která pomáhá s převleky blonďaté modelce a jejímu partnerovi. Já se mám starat o Alici se Simonem. Simon zrovna našlapuje na přehlídkovém mole. Jeho převleky jsou pro mě mnohem nudnější, mež ty Aliciny. Přirozeně.

     Dovnitř teď vběhne model se širokými rameny a naondulovanými vlasy. Hned vykročí k blonďaté modelce a políbí ji. Jen letmo - je přece profík. Pak se hned vrhá ke svému štendru, kde už stojí připravená Markéta s ověšeným nápisem MIREK 6. Je soustředěná, jakoby se chystala měnit gumy v depu Formule 1. Chvatně odebírá modelovy svršky a hází si je přes paži druhé ruky. Bundičku s tone on tone výšivkou DEPRIVED. Tričko s vybleachovaným rozpitým logem DEPRIVED. Džíny, na jejichž FOB kapsičce svítí propracované logo DEPRIVED. A tak pořád dále.
...............................
     Co se stane, když se čerstvý absolvent zemědělské univerzity dílem náhod ocitne na pozici manažera ve firmě, distribuující drahé značkové oblečení z Itálie? Zpočátku tak trochu tápe, na konzumní způsob života pohlíží skrz prsty a kostrbatě se sžívá s prostředím módního průmyslu a velkého světa celebrit. Rovněž si musí zvyknout na praktiky impulsivní a dominantní majitelky firmy, schopné jít za svým cílem téměř přes mrtvoly. Ovšem hlavní hrdina se velmi brzy zorientuja a adaptuje, a nejenže přistoupí na bezohledná pravidla hry, ale začne je dokonce spoluutvářet. Nastupuje tak na sebedestruktivní cestu, během níž ničí nejen vztahy ke všem okolo, ale především vztah k sobě samému. Všechny kroky koná s chladnokrevným, až cynickým odstupem, ale nevnímá přitom vlastní proměnu v karikaturu něčeho, čemu se původně vysmíval. Osobité vyprávění, ve kterém není nouze o drahé outfity, plastikami vyspravená těla, peprné repliky, rázovité sexuální scény, vyhrocené vztahy a dokonce ani o četné nenadálé skony, nabízí nekonvenční kritiku sobeckého individualismu, kultu krásy a konzumního způsobu života.

Nakladatelství Brána 2017    www.brana-knihy.cz