Města zdí

Anna Beata Háblová,  Nakladatelství Dokořán  2017


     Obchodní centra vznikla v momentě zrodu spotřební společnosti, a tedy nás všech - uživatelů, spotřebitelů, shopaholiků. I přes zjevné projevy našeho konzumního chování dokládají nejnovější sociologické výzkumy, že donedávna oblíbené klišé o všemocnosti reklamy a povrchnosti konzumu již neplatí. Reklamní agresory jsme se naučili nevnímat a nakupujeme často i z mnohem vyšších popudů, než jsou jen ty nejpřízemnější - mnohé kupované věci jsou i výrazem naší kultury, nebo vyjádřením naší lásky k druhým.

................

     Sjezd z americké dálnice připomíná odbočku na obchodní centrum, s tou výjimkou, že kromě velkého parkoviště návštěvníky vítá i obří socha Krista s křížem. Mše se zde konají každý den, aby tento komplex s přidruženými obchody nezůstal nevyužit. Sednout si v megakostele do zadních řad znamená špatné rozhodntí, jako když si sednete dozadu na sportovním stadionu a míč vidíte zprostředkovaně z obrazovky.Jen místo míče se daleko před vámi míhá pečlivě upravený pastor. Perfektní akustika, pódiové osvětlení a profesionální chrámový sbor jsou dokonalým zážitkem a ve foyer chrámu je pak možné poobědvat.

Nakladatelství Dokořán, 2017