Jak se uklidnit bez jídla

Susan Albers, Naladatelství Portál 2017


     Susan Albers, Psy.D., je klinická psycholožka pracující v Cleveland Clinic Hospital, kde se specializuje na léčbu potíží souvisejících s příjmem potravy a s postojem k vlastnímu tělu a na kontrolu váhy za pomoci nácviku všímavosti. Po celém světě vede semináře spojující témata všímavosti a jídla a je citovanou autorkou několika knih.

     V takový den jako dneska bych dokázala spořádat snad všechno, co není pevně přibité. Když obě děti uložím, vplížím se do kuchyně. Otevřu ledničku a hledám něco k zakousnutí. Sama před sebou si uždibování omlouvám tím, že po náročném dni si zasloužím něco dobrého. Dělá mi dobře, když můžu něco žvýkat. Okamžitě zapomenu na povinnosti a všechen stres, zažívám chvilky absolutního štěstí. Spořádám všechny zbytky, ale pořád mám ještě na něco chuť. Otevřu tedy krabici sušenek. Nedokážu přestat, dokud se úplně nepřecpu. Proč je mi při jídle tak dobře, ale potom se cítím mnohem hůř, než když jsem se do něj pouštěla?

     Zní vám to povědomě? Když Romana potřebuje útěchu, potřebuje ji hned teď! Příkazy od šéfa, přání dětí, nekonečné domácí práce ... při jídle má pocit, že nic z toho neexistuje. Bramborové lupínky lákají, slibují klid a pohodu. S posledním spolknutým soustem ale klid mizí a Romana je zaplavena lítostí a pocity viny. Její vztah k jídlu přesně odpovídá zkušenostem emočních jedlíků, přičemž pro některé z nich je to každodenní realita. Jídlo v nás vyvolává překvapivě protichůdné pocity. Uvolníme se při něm a zklidníme nervy, ale na druhou stranu z něj snadno můžeme začít málem šílet.

     Jídlo má schopnost ulevit dočasně od stresu a smutku a uklidnit nás. Není divu, že experti odhadují, že asi 75% případů přejídání je vyvoláno nikoli fyzickým hladem, ale našimi emocemi -  a ty můžeme utišit i jiným, zdravějším způsobem. Proto autorka sepsala tento přehled 50 cvičení, založených na všímavosti a určených k relaxaci vlastního těla, k práci s myšlením, k odvedení pozornosti, k ukončení závislosti na jídle, ke schopnosti získat pomoc ostatních a k uklidnění rozbouřených emocí. Až příště v emočně náročné chvíli dostanete chuť na jídlo, obejděte ledničku obloukem a sáhněte po této knize - možnosti, které vám autorka nabízí, jsou prvě tak účinné a navíc i docela zdravé! Kniha je určena komukoli, kdo usiluje o kontrolu svých stravovacích návyků a o redukci váhy, i každému, jehož zajímají techniky relaxace a všímavosti.

Nakladatelství Portál 2017

 www.portal.cz