Divadelní herectví v rámci celoročního kurzu


     Divadlo je světem příběhů a fantazie, stejně tak bezbřehým a barevným, jako je život sám .... divadelní herectví je herectví živé, bezprostřední ... a náročné. Technicky je velmi odlišné od herectví filmového. V divadle se celá hra odehraje od začátku do konce najednou - u filmu se každá scéna točí zvlášť a obvykle na přeskáčku, v rozmezí více dnů až týdnů. V divadle se hraje pro živé diváky a vše je otočeno na ně - doširoka a do dálky - proto se divadelní herectví zvýrazňuje, oproti filmovému až přehání - vše musí vidět, slyšet a pochopit i divák v poslední řadě, nejen v první.


      V rámci ročního kurzu si účastníci zkusí pod vedením divadelních profesionálů a profesionálek zahrát divadelní roli, postavu, akci - navštívíme i divadelní zkoušky a hry, na podiu si každý účastník vyzkouší "stát na prknech, jenž znamenají svět" - a zúčastní se i celoročního divadelního projektu "Nejlepší je nic neřešit".

Ročníkový divadelní projekt

     Pokud se rozhlédnete po nejrůznějších hereckých kurzech, hereckých táborech a pod .. pro děti i dospělé v ČR, v drtivé většině případů se vyučuje divadelní herectví a připravují se závěrečná divadelní představení v podobě divadelní hry, u dětí například pohádky ... kopírují se úspěšné filmové pohádky, komedie a muzikály a pod ... Herecké školy "navážno" hrají buď ověřené a známé, nebo naopak avantgardní a zcela neznámé hry .... 

      Jako hlavní lektor a organizátor kurzu herectví u TV Mozaika mám za to, že neexistuje divadelní hra, vystoupení, či pohádka, kde by si všichni účastníci spravedlivě a stejně zahráli.  Vždy ti, co jsou nejprogresivnější a nejvíc se derou dopředu (nebo hůř - jsou prosazování a protlačováni rodiči, vlivem, či penězi) si rozeberou tu jednu, dvě, či tři hlavní role a všichni ostatní jim více či méně už pouze sekundují.  V kurzu, ve kterém si všichni zaplatili stejnou cenu, mají mít také stejný přístup, stejnou individuální pozornost a stejné možnosti. Proto v našem ročním kurzu nebudeme hrát divadelní hry, ale divadelní pásma - s pracovním názvem "Kabaret - Nejlepší je nic neřešit".

                                                                          Jaroslav Polák

     Po celý rok si budou účastníci kurzu připravovat své vstupy (scénky, písně, dialogy, akce ...) do kabaretního pásma. Diváci naší televize uvidí ukázky z tréninků, z nácviků a příprav. Vše "zastřeší" svými radami a pomocí profesionální lektoři - herci a herečky pražských divadel. V samém závěru kurzu se všichni (účastníci kurzu a jejich pozvaní přátelé, hosté TV Mozaika) sejdeme na celý uzavírající den s programem - budeme se bavit, každý ukáže, co se v průběhu kurzu naučil - každý dostane spravedlivě takovou příležitost, jakou si sám nachystá a připraví.